Onlangs kreeg ik vanuit een bedrijf de vraag of ik de Mio MiVue 792 WiFi Pro wilde testen. En ondanks dat ik niet zo van de camera’s ben wilde ik hem toch wel eens testen. Al was het maar omdat ik wel een groot fan van Mio ben. Mijn eerste echte navigatie systeem was van Mio (Mio 268+), en die daarna, en daarna enz.  Dus kom maar door met die camera.

Dash cams

Blijkbaar voelen steeds meer mensen zich onveilig in de auto want in navolging van Amerika en Rusland worden ook in Nederland steeds meer dash cams verkocht. In Rusland is het vooral omdat mensen moeten kunnen bewijzen voor de verzekering dat ze niet fout zaten. In Amerika zijn ze, zoals we allemaal weten, sue sick. Als ze denken dat je iets verkeerds hebt gedaan krijg je meteen een rechtszaak aan je broek. Dus filmen die handel. Ik weet niet of we in Nederland ook al zover zijn maar ikzelf dacht niet een dergelijke camera nodig te hebben. Tot ik hem kreeg van Mio. Los van het feit dat het ding alles filmt ben je je ook meer bewust van wat er om je heen gebeurt en van je eigen gedrag. En dat is wellicht veel meer waard. Verbeter de wereld maar begin bij jezelf.

Meteen kopen? Doe je hier!

Zo ziet het er uit

Zo werkt de Mio Mivue 792 WiFi pro

De Mio MiVue 792 WiFi Pro is een compacte dashcam waarmee je overdag en ’s nachts heldere beelden maakt dankzij de Sony Starvis sensor. Wanneer je je auto start, begint de dashcam direct met filmen. De camera filmt in Full HD met 60 frames per seconde en heeft een brede kijkhoek van 140 graden. Hierdoor maak je scherpe en vloeiende beelden en worden ook kleine details goed in beeld gebracht. En dankzij de grote zuignap zit hij stevig aan de voorruit vast.

Hulpsystemen als flitspaalwaarschuwingen, rijbaanbegeleiding en vermoeidheidswaarschuwingen houden je scherp en zorgen voor een veiligere rit. Via wifi maak je verbinding met je smartphone en sla je de beelden op in de MiVue app.

• Prijs: Coolblue €179 bij op 11-1-2018
  • Resolutie: 1080p (full hd).
  • Frames p/s: 30 of 60.
  • Wifi: ingebouwd Wireless G.
  • Compressie: MOV.
  • Beeldhoek: 140 graden.
  • Opname medium: micro SD

Door de Sony CMOS van 2 megapixel neemt de camera zowel bij veel als weinig licht een haarscherp beeld op. Mocht het eens nodig zijn dan kan je dus altijd heldere opnames verwachten bij het terug kijken. Verder is de cam zeer compact en als je net zoals ik de draden weg laat werken achter de bekleding zie je hem amper zitten achter je spiegel. En doordat het apparaat over een eigen GPS beschikt heb je altijd nauwkeurige snelheidsaanduiding en kan je achteraf terug zien waar je reed.

Hoe is de cam in het echt?

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dat is het ook :-). Er zijn ook nadelen te verzinnen. Zo wordt de cam geleverd met een stroombron die in de aansteker moet. Dat is niet handig omdat tegenwoordig steeds meer mensen die aansluiting ook voor hun telefoon etc gebruiken. Het meeleveren van een USB kabel was gemakkelijker geweest. Van de andere kant zijn dat de kosten niet. Als je veel over hobbelige wegen rijdt kan je nog wel eens misselijk worden van het bekijken van de opnames omdat de cam niet over stabilisatie beschikt.

Hieronder een opname die wij hebben gemaakt tijdens een regenachtige dag met relatief weinig licht. Zoals je ziet is het beeld perfect.