De Range Rover Velar, omgeven door een mist van mythes

Echtemannen.nl, al 5 jaar dé website voor de NEderlandse manOnze overburen zijn niet bang voor mythes. Zo ook het automerk Range Rover. Sinds een tijdje is de Range Rover Velar te zien op ’s-werelds wegen en laten we eerlijk zijn: er kunnen er niet genoeg van rond rijden. Het is een genot voor het oog. Maar over de naam Velar doen nog al wat verhalen de ronde. Hieronder zomaar een paar van die verhalen over de geschiedenis van een bijzondere auto.

Echtemannen.nl, al 5 jaar dé website voor de NEderlandse manVerhaal 1

Er doet een verhaal de ronde dat “Velar” uit een oude taal komt. In die taal zou het zoiets betekenen als verhullen of verbergen. De naam zou dan gekozen zijn voor de eerste echt luxe modellen van Land Rover. In een tijd dat men alleen nog auto’s bouwde die ruig en spartaans waren twijfelde men aan de haalbaarheid van een terrein auto in het topsegment. De hele luxe eerste modellen waren gecamoufleerd en daar zou dan de projectnaam Velar aan hebben gehangen.

De Range Rover Velar, de net effe anders Range Rover

Verhaal 2

Echtemannen.nl, al 5 jaar dé website voor de NEderlandse manWie een zoektocht start op het immer wijze internet komt ook een verhaal tegen over de eerste Land Rover met een V8 motor er in. Velar zou dan een samentrekking zijn van V E(ight) LA(nd) R(over).  Beide verhalen zijn een eerbetoon aan de fantastische modellen die momenteel verkocht worden onder de Range Rover vlag.

“Via Spotify een muziekje aan en het zonnetje schijnt binnen via het glazen dak. Ik kijk nog eens opzij naar mijn vrouw en trap het gas in. En we rollen, richting Valkenburg voor een weekend op Landal Kasteeldomein de Cauberg. Beter wordt het leven niet op dat moment”

Echtemannen.nl, al 5 jaar dé website voor de NEderlandse man

Wij reden hem

Een lang weekend in Valkenburg met de Range Rover Velar. Wij reden helaas geen V8 maar een V6 op diesel wat overigens ook geen straf is. Een 3 liter diesel die 300 ok op de wielen zet is namelijk niet heel vervelend. Ondanks het gewicht van de bolide komt deze verrassend snel van zijn plek. Dit heeft ook te maken met de 700 Nm koppel die de motor al bij 1500 rpm neerzet.

Echtemannen.nl, al 5 jaar dé website voor de NEderlandse manDe uitvoering die wij reden was echt loaded. Dat begint natuurlijk al zichtbaar aan de buitenkant met de dikke 20 inch velgen met mogelijk nog dikkere banden. En dan bij het instappen wordt je bijna overweldigd door alles wat je ziet. Schitterende gekleurde LED verlichting in de deur die van kleur verandert als je de instellingen van de auto verandert. Voor het Eco rijden is de kleur blauw maar als je hem op de sportstand zet dan komt de rode gloed je tegemoet. De andere Range Rovers hebben in het midden van het dashboard een groot scherm voor navigatie, media en alle andere opties. De Velar is in dit geval de bovenste baas met een extra scherm onder het hoofdscherm. Hier kan je de stoelen bedienen (de stoelverwarming én massagestand), de auto instellingen en nog veel meer. Enige nadeel hiervan is dat je stiekem toch best snel bent afgeleid.

Echtemannen.nl, al 5 jaar dé website voor de NEderlandse manVoor mijn vrouw en mij was de mooiste optie toch wel de TV’s achterin en de WiFi hotspot. Onze zoontjes konder de hele weg lekker films kijken die op de USB stick stonden of surfen op hun tablets. Bij ieder schermpje zit een draadloze koptelefoon dus er heerst een serene rust in de auto tijdens het reizen. En door de zuinige motor hoor je zelfs geen kolk in de brandstoftank. Wij hebben een hele week gereden en kwamen uiteindelijk uit op een verbruik van 6.1 liter per 100 kilometer. Dat is 1-op-16.4. Niet slecht denk ik zo.

Wat kost die Range Rover Velar dan wel?

Je hebt al een Range Rover Velar diesel vanaf €73.800. Geen geld lijkt mij voor een dergelijke bolide. De basis uitvoering van de D300 die wij reden kost in de basis €103.800. Doe je er nog wat leuk spul op zoals de Oysterkleurige hemelbekleding, de 20” velgen, Meridian Surround sound en de LED matrix koplampen dan kom je uiteindelijk uit op een kleine €122.320.

Dat lijkt veel maar voor dat geld krijg je een enorm lekkere auto en heel veel opties. En als je kijkt naar Euro versus Kilo’s betaal je €62.72 per kilo ;-).

Alle foto’s? 

Reageren is niet mogelijk