Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manDe range Rover sport is een auto die ik al een hele tijd op mijn verlanglijstje heb staan om eens te mogen testen en wellicht ooit zelf te bezitten en als neef van de eerder door ons geteste Jaguar XF RS mocht hij niet ontbreken. Een paar weken terug was het moment daar. Ik mocht er een testen. Nu is de vraag natuurlijk of het nog steeds een droomauto is.

Waarom een droomauto?

Als je een nieuwe Range Rover rijdt heb je het gemaakt in mijn ogen. Ja ja ja, ik weet het. Heel oppervlakkig maar een Range Rover rijden is voor mij het zelfde als een duur jacht hebben, rode broeken dragen en op blote voeten in bootschoenen rondlopen in een, al dan niet afgeknipte, voornoemde rode broek. Daarnaast fascineert de auto me enorm. Ik heb wel eens gelezen dat volgens de wetten der natuurkunde een hommel niet zou moeten kunnen vliegen. Zijn dikke lijfje is te groot en zwaar voor het formaat van de vleugels. De Range Rover doet mij ook denken aan een hommel. Groot, vierkant en eigenlijk te lomp om snel te gaan. Tot je er in mag rijden J

De auto heeft prachtige proporties, met een gespierde en eigentijdse uitstraling. Wigvormig koetswerk en grote spoorbreedte geven de Range Rover Sport een krachtige, lage houding. Daarbij duiden de subtiele rondingen, signature koplampen en gesculptuurde hoeken op een designprecisie die karakteristiek is voor Land Rover.

Range Rover Sport met een 3 liter diesel

Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manIn een auto als de Range Rover hoort een diesel. De “ouderwetse” zelfontbrander is uitermate geschikt voor hoge koppels bij lage toeren en wellicht wat minder voor snelheid al is dat tegenwoordig ook niet meer zo te stellen. De door mij gereden Range Rover had de beschikking over een 3 liter diesel met 6 cilinders, in een V opstelling, die 700 Nm koppel weet te ontwikkelen. Zet dat op 4 wielen en je praat over een grip en kracht waar de gemiddelde chauffeur bang van wordt. Qua PK’s is de Range Rover Sport ook zeker niet onder bemeten. Met de 306 pk die de motor levert stoomt de auto met gemak de invorderingsgrenzen voorbij. Niet dat ik ooit zo hard rij natuurlijk.

Off road met dat ding?

Hoe graag we ook off-road waren gegaan, we hebben het niet gedaan. De Range Rover die wij mee kregen beschikte niet over banden die geschikt waren voor terrein rijden. Deze banden zouden niet misstaan op een Porsche of iets dergelijks maar te weinig grip voor in het veld. Uiteraard beschikt de auto wel over de capaciteiten. Het is en blijft immers toch een Range Rover.

Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manDankzij meer dan 65 jaar all-terrain expertise biedt deze auto prestaties die de naam ‘Land Rover’ waardig zijn. Het unieke Terrain Response-systeem stelt de bestuurder in staat om de respons van motor, transmissie, centraal differentieel en onderstelregelsystemen aan te passen aan de eigenschappen van de betreffende ondergrond, door een van de verschillende programma’s te kiezen. Het optionele Terrain Response 2 verbetert dit nog verder door zelf de actuele rijomstandigheden te analyseren en automatisch de instellingen voor optimaal rijgedrag en maximale tractie te kiezen. Er zijn vijf of zes Terrain Response-standen: Algemeen, Gras/Grind/Sneeuw, Modder/Sporen, Zand, Rotsen/Kruip en Dynamic (optie). De Terrain Response Dynamic-stand is een speciaal programma voor dynamisch rijgedrag op de weg, met een veel meer betrokken en wendbaarder rijbeleving, inclusief een straffere vering, strakkere carrosseriebeheersing met minder overhellen, alertere stuurrespons en grotere prestaties.

Old English style

Hoewel de kop hierboven het niet doet vermoeden is de Range Rover hypermodern ingericht. Fantastische stoelen met verwarming, koeling en uiteraard elektrisch verstelbaar op alle mogelijke manieren. Dit alles afgewerkt met alleen het beste leer op de stoelen, stuur en dashboard. Dit alles afgetopt met een Alcantara hemelbekleding en interieur laat zich niet anders beschrijven dan stijlvol functioneel.

De plaatsing van de diverse knoppen is goed doordacht en net zo goed gedaan als het toetsenbord waarop ik dit nu type. De knoppen die je het meest nodig hebt zitten het dichtstbij op het stuur. De rest van de knoppen zijn keurig over het dashboard verdeeld. Zelfs de grootste “knoppenvrezer” zal niet in paniek raken bij het aanzicht van de knoppen.

Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manDe door ons geteste versie was tevens uitgerust met het Meridian audiosysteem. Meridian staat bekend om de kwaliteit. Meridian producten bieden het allerbeste in Britse technologie, design en vakmanschap. Evenals Land Rover. Het is een intuïtieve en persoonlijke beleving. De Sound Masters van Meridian maken gebruik van jarenlang psychoakoestisch onderzoek, zodat u muziek in een nieuwe dimensie kunt beleven. Subwoofer, speakers en versterker. Alles afgestemd op de akoestiek van de auto.

Al met al was onze auto helemaal af. Zat er dan geen enkel nadeel aan de auto? Jawel!

De nadelen

Het eerste “nadeel” is dat je de auto goed moet leren kennen. Hij is enorm groot, het uitzicht niet vanuit iedere hoek even goed dus goed opletten wat je doet. Een paal verdwijnt al gauw “achter de motorkap” met een kras of erger tot gevolg.

Een ander nadeel is dat de Engelsen als volk waarschijnlijk het aard-magnetisch veld kunnen volgen. Toen ik samen met wat gezelschap naar Schiphol reed voor wat vliegtuig spotten was het navigatie meerdere malen het spoor bijster. Zelfs in de straten die er al lagen vóór dat Schiphol er lag (bij wijze van spreken).

Ook de stembegeleiding van de navigatie was slecht te noemen. Je kon het geluid aanzetten en na het starten van de auto was het weer terug op standje fluister. Ook het terugzetten naar fabrieksinstellingen en een bezoekje aan een RR dealer mocht niet baten.

Dus? Droomauto of niet?

Ja, de Range Rover zal voor mij altijd die ene blijven waar ik van droom maar die ik nooit zou kopen. Het is een hele fijne wagen maar zolang ik niet regelmatig door het losse zand hoef of een paardenwagen hoef te trekken zal ik hem niet snel zelf aanschaffen. Het neefje van de Range Rover Sport, de Jaguar XF RS, daarentegen zou ik wel aanschaffen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.