De tijd dat we samen door mochten brengen was veel te kort om er echt van te kunnen genieten en het afscheid kwam te snel. Goodbye dear friend. De voorgaande regel geeft goed aan hoeveel pijn het deed toen ik afscheid moest nemen na een paar ritjes die allen niet lang genoeg waren. Maar ritjes in de Jaguar XF R-S Sportbreak zijn zelden lang genoeg. In ieder geval nooit tè lang.

Cijfertjes

Wellicht het meest saaie om te lezen maar het meest belangrijke om mee te pronken, naast het Jaguar logo, zijn toch wel de meer dan indrukwekkende cijfers die e Jaguar XF R-S Sportbreak meeneemt in zijn CV. Zo is de cilinder inhoud fenomenaal groot met maar liefst 5.0 liter verdeeld over over 8 cilinders. Dankzij de supercharger levert de motor een indrukwekkend vermogen van 550pk en een koppel van 680 Nm. De supercharger heeft in tegenstelling tot de turbo geen enkele vertraging omdat deze wordt aangedreven door de motor en niet door de uitlaat gassen. De motor is gekoppeld via een 8 versnellingsbak die zowel een “gewone” stand kent als een sportstand. Het geheel is ook te bedienen middels flippers op het stuur. De sprint, of beter het sprintje, van 0 naar honderd doet hij in 4,8 seconden en bij een snelheid van 300 kilometers per uur zorgt een strenge computer er voor dat je niet harder kan. Wij kwamen niet verder dan 281 kilometer per uur en dat was even genoeg.*

Even een paar auto’s ter vergelijking om te laten zien over wat voor cijfers we het hebben. Liever direct naar de foto’s? HIERO

Jaguar XF R-S Sportbrake550 pk680 Nm @2500 tpm
Nissan GTR550 pk632 Nm @5800 tpm
Lamborghini Huracán610 pk560 Nm @6500 tpm
Audi R8540 pk540 Nm @6500 tpm

Zoals je dus ziet in de bovenstaande tabel kan de Jaguar zich prima meten met de auto’s in de vergelijking.


De XF als vervanger van de S-type

De XF is een nog relatief jonge telg van de familie. Begin 2008 werd de XF aangekondigd als opvolger van de Jaguar S-type. De tweede generatie is onthuld op de New York autosalon in 2015.

De auto moest vooral laten zien welke kant Jaguar op wil qua styling. Waar voorgaande Jaguar modellen werden gekenmerkt door een uiterlijk dat duidelijk was afgeleid van Jaguars uit de jaren 60, is de nieuwe XF een moderne auto met strakke lijnen. De XF beschikt over vier deuren maar doet sterk denken aan een coupé.

Mannenauto?

Wat maakt een auto een mannenauto? Nou wij denken dat daar een aantal criteria voor zijn. Zo mag hij best bomen verslinden. Is dat goed? Nee waarschijnlijk niet maar wel cool. We kijken niet op een litertje per kilometer meer of minder. Dus de motorinhoud mag best indrukwekkend zijn. Bigger is better. Daarnaast moet het ding ook van zijn plek komen. Dat doet een elektrische fiets ook maar een mannenauto net iets sneller. Van 0-naar-warp1 in iets minder dan weinig. En last but not least: hij moet imponeren. Iedereen moet een nekhernia krijgen als je voorbij komt. Een gebrul, woest aantrekkelijk uiterlijk en het mag ook best een beetje patserig zijn.

Voldoet de Jaguar daar dan aan hoor ik je vragen? Ja ruimschoots. Met de blitse kleur kijkt iedereen zeker en trap je het pedaal net iets te ver in dan kijken ze zeker. En het maakt niet uit of je een kettingzaag en hakselaar pakt of deze Jaguar. De bomen sneuvelen even snel. Dan liever de Jaguar dus! De sprint van 0 naar de snelheid van het licht (voor je gevoel dan he) is dan ook zo voorbij. Dus een volmondig ja op de vraag of het een auto is voor echtemannen.nl!

Wat wij echt cool vonden

Op de gehele afwerking van de auto konden wij niets aanmerken. Het leer in de auto is van een kwaliteit zoals je die mag verwachten in een auto van meer dan 150.000 euro. Op de stoelen, de achterbank en het dashboard is een bies aangebracht in de carrosserie kleur. Dat was in ons geval Ultra Blue. Een opvallende kleur maar kijk naar mijn schoenen. Opvallend is ons niet vreemd. Verder is het geluid van de motor om kippenvel van te krijgen en deze motor krijgt zijn lucht via inlaten die groot genoeg zijn om een kleine gezinsauto in op te slokken. Mocht je het geluid nou echt een keer beu zijn dan is er altijd nog het Meridian Soundsystem met een vermogen van 825 watt. De laatste is overigens een optie van 2.040 euro.

Het meest coole aan deze auto was toch wel het feit dat wij een Porsche 911 en een Maserati GT Sport ver achter ons lieten. Die dachten beiden sneller te zijn maar hun pogingen dat te bewijzen zijn vruchteloos gebleken.*

Wat wij iets minder cool vonden

Iets is pas een minpunt op het moment dat je er last van hebt. Dus echte minpunten zijn we niet tegen gekomen. Feit is wel dat als je een dergelijke auto koopt je jezelf heel goed moet beseffen dat een dergelijke bolide gemiddeld 17 liter brandstof per 100 kilometer lust. Dat is dus nog net geen 1 op 6. Daarnaast is de vervanging van een setje banden ook niet goedkoop. Je moet dan toch gauw denken aan een kleine 1000 euro als je een koopje weet te vinden. Wat ik persoonlijk twee minpuntjes vond was enerzijds het kleine scherm voor de navigatie. In deze tijd is een helft van een ipad toch wel redelijk klein anderzijds vond ik het afscheid van de auto erg pijnlijk. Vooral omdat het de meest fantastische auto is die ik ooit zelf heb mogen besturen.

Samengevat

Het klinkt heel afgezaagd maar als je de Jaguar XF R-S in een minder opvallende kleur zou nemen is het een onopvallende auto. Echt een wolf in schaapskleren. De Sportbreak zoals wij die mochten rijden is ook een echte gezinsauto. Mijn eigen Skoda Octavia Combi, waar ik ook heel blij mee ben, heeft een laadruimte van 610 liter. Die van de Jaguar is 550 liter. En dat is ruim voldoende om aardig wat schepjes, emmers en zonnebrand mee op vakantie te nemen. De mensen die achterin zitten hebben bij een niet al te lange bestuurder ruimschoots de ruimte voor hun benen en ook qua hoogte is de auto prima in orde. Al met al durf ik best te stellen dat ik zéér onder de indruk ben van deze auto. En ik durf ook best te stellen dat er maar weinig auto’s imponeren na 5 jaar echtemannen.nl.

Heb je het geld? Kijk dan niet verder maar ga langs bij de Jaguar dealer en koop een Jaguar XF R-S Sportbreak. Je zult er geen spijt van krijgen.

Even zelf samenstellen? Ook dat kan: HIER

*=allemaal op een afgesloten terrein natuurlijk :-).