Hyundai presenteert de Hyundai RM19 Racing Midship Sports Car. Het is een prototype dat hint naar een supercar en een ontwikkelingsplatform vormt voor toekomstige Hyundai N-modellen.

Hyundai startte het RM-project (Racing Midship) in 2012 om nieuwe autosporttechnologie te kunnen ontwikkelen en in toekomstige N-modellen te implementeren. Sindsdien ondergingen diverse RM-prototypes (RM14, RM15 en RM16) uitvoerige testprogramma’s om de toekomstige N-modellen te verbeteren.

‘Het RM-platform is een veelzijdig platform dat het mogelijk maakt om verschillende aandrijflijnen en vermogensspecificaties tot het uiterste te testen’, zegt Albert Biermann, Head of Research & Development Division bij Hyundai. ‘Gedurende het RM-programma deden onze ingenieurs veel kennis op over high performance-aandrijflijnen en de effecten van gewichtsverdeling en carrosseriestijfheid op de rijdynamiek.’

De midscheeps gemonteerde 2,0-liter benzinemotor met turbo produceert maar liefst 390 pk, waardoor de RM19 in minder dan 4 seconden naar 100 km/u accelereert. De aandrijflijn is afkomstig uit de Hyundai i30 N TCR en werd op diverse punten verbeterd. De RM19 combineert dan ook circuitwaardige prestaties met praktische, dagelijkse bruikbaarheid.

Geëlektrificeerd rijplezier

Behalve de 2,0-liter benzinemotor zorgt de hoogwaardige geëlektrificeerde aandrijflijn voor krachtige maar efficiënte prestaties. Hyundai loopt voorop op het gebied van hybride-, plug-in hybride- en volledig elektrische aandrijflijnen en brandstofceltechnologie. Samen met Rimac Automobili ontwikkelt Hyundai zeer krachtige prototypes met een volledig elektrische aandrijflijn of brandstofcel. Tot 2025 wil Hyundai 44 milieuvriendelijke modellen introduceren. Daarbij ligt de focus bij de sportieve Hyundai N-divisie op krachtige en efficiënte prestaties.