Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manAllereerst een bekentenis. Ik heb had een hekel aan dakkoffers. Van die figuren die al in november laten zien dat ze in maart gaan skiën en dan het hele jaar lekker interessant doen. Tot ik van VDL Hapro een Hapro Traxer 6.6 kreeg. Deze hebben we afgelopen weekend meegenomen naar de Ardennen en ik ben er zo blij mee geweest. Ik leek wel een klein kind.

De koffer zelf

Dat men bij Hapro heeft nagedacht over de Hapro Traxer 6.6 is wel duidelijk. Nog los van een mooi design (je rijdt niet met een kist op het dak maar met een sjieke koffer). Zo kan je de koffer aan 2 kanten open maken. En dat is natuurlijk ideaal als je ergens geparkeerd staat. En waar ik het meeste tegen op zag was het rijden met zo’n verlengstuk op je dak Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manivm de gevoeligheid van de auto. Maar wij hebben de Traxer ten volle benut dankzij de tassen set en ik heb ook bij harde zijwind niets gemerkt van de koffer op het dak. Ook niet in de zin van rij geluiden. Al wordt die laatste vaak veroorzaakt door de dakdragers. En droog aankomen is ook geen probleem meer. Wij hebben een bak regen gehad met veel wind waar je u tegen kan zeggen maar er is geen druppel water in de koffer terecht gekomen.

Met een inhoud van 410 liter en een draagvermogen van maximaal 75 kilo (ook afhankelijk van je dak) hoef je niet bang te zijn dat je iets niet mee kan nemen.

En zie je op tegen het monteren van de koffer? Dan moet je zeker deze hebben. 4 “klauwen” die je door de bodem steekt en met de hand vast kan draaien. Premium-Fit noemen ze dat bij Hapro. Zodra je een klik hoort zitten de klauwen vast om de dakdragers en kan je er de auto aan optillen. En je bent klaar om te gaan. G-E-N-I-A-A-L.

Specificaties van de koffer

  • 410 liter inhoud;
  • 191 cm lang, 81 cm breed, 42 cm hoog;
  • Ledig gewicht (ex dakdragers) 18 kilo;
  • Maximaal draagvermogen 75 kilo;
  • Aanbevolen maximum snelheid 130 km/u;
  • Verkrijgbaar in wit, lichtgrijs, middengrijs, antraciet en zwart.

De dakdragers

Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manJe kan natuurlijk de koffer los op je dak leggen en met touwtjes vastmaken of met montagekit vastkitten. Maar wij kozen voor de officiële oplossing: Hapro dakdragers. Deze zijn gevormd als een omgekeerde vleugel waardoor de “drag” (weerstand) minimaal is en wat dan ook meteen de reden is voor het weinige rij geluid. Deze dragers zijn uitgevoerd in aluminium en daardoor super licht. Je monteert ze eenmalig op de auto, zet ze op de goede maat en maakt een rubber strip op maat. Daarna hoef je nooit meer te passen en te meten. En zorgen over jouw dakrails hoef je niet te hebben want de dragers worden geleverd met meerdere sets waardoor ze op vrijwel ieder dak passen. 4 inbus boutjes aandraaien en je bent er helemaal klaar voor.

Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse manTassenset

Hapro leverde aan ons ook een 4-delige tassen set. 3 rechthoekige tassen en 1 “neus-tas” die qua vorm precies in de voorkant van de koffer past. Op deze manier kan je de koffer tot aan de rand vullen zonder te proppen. En als de 4 tassen vol zitten dan heb je de max bereikt. Voordeel is ook dat de tassen gewoon niet gaan schuiven omdat ze elkaar op de plaats houden. Dus je hoeft niet bang te zijn voor een nose dive bij een beetje harder remmen.

Maar wat kost al dat gemak?

Good things ain’t cheap. Van de andere kant mag een bepaald gemak ook wel wat kosten toch? Een Hapro Traxer 6.6 kost ongeveer €280. Dan heb je ook nog een paar goede dakdragers nodig en die kosten je ongeveer €170.00. En de tassenset is niet noodzakelijk maar neem van mij aan dat je hem niet meer wil missen als je hem eenmaal hebt. En voor €120 euro kan je je er geen buil aan vallen. Dus een beetje gemak kost je ongeveer €570. Maar dan kan je gewoon op vakantie gaan en door je achterruit naar buiten kijken. En daar wordt ik persoonlijk heel blij van.

Echtemannen.nl, al meer dan 5 jaar dé website voor de Nederlandse man